The Impact of Extra-Curricular Activities Focused on Research Training and Formative Research on 6th and 7th Semester Students of Modern Languages Program at University of Quindío
Trabajo de grado - Pregrado
2018-05-27
Educación - Licenciatura en Lenguas Modernas
This action research study was designed to address the existent issues regarding
investigative gaps of Modern Languages Program of the University of Quindío. The idea
was to implement and create an extracurricular space wherein the participants could be in
touch with the research basic concepts; all this with 6th and 7th semester students from the
mentioned major. These activities were developed for 7 weeks during April and May of
2018. The meetings were carried out once a week to work on activities designed to
improve the participants’ research skills. Also, they had the opportunity to create their
ideas and verify their viability. The participants culminated the action stage with a basic
knowledge of what the preliminary stages of effectuating a research project are. Also,
having a mental structure of how to execute a research project when they reach 8th
semester, and they have to attend to the research seminar class, despite the existing gap
between 6th and 8th semesters concerning investigation. Esta investigación de acción fue diseñada para abordar los problemas existentes en
relación a los vacíos investigativos del Programa de Lenguas Modernas de la Universidad
del Quindío. La idea consistió en implementar y crear un espacio extracurricular en
donde los participantes pudieran estar en contacto con los conceptos básicos de la
investigación era el objetivo; todo esto con estudiantes de sexto y séptimo semestre del
4
programa mencionado. Estas actividades tuvieron lugar durante 7 semanas en los meses
de abril y mayo. Las reuniones se llevaron a cabo una vez por semana para trabajar en
actividades diseñadas para mejorar la conciencia investigativa de los participantes,
también tuvieron la oportunidad de generar ideas y verificar su viabilidad. Los
participantes culminaron la etapa de implementación con un conocimiento base de cuáles
son los procesos preliminares para efectuar un proyecto investigativo, también teniendo
una estructura mental de como ejecutarlo cuando ellos alcancen el octavo semestre de la
carrera, y tienen que asistir a la clase de Seminario de Investigación; a pesar del vacío
existente entre sexto y octavo semestre en cuanto a investigación se refiere.
Palabras clave: viabilidad, programa de lenguas modernas, vacío investigativo,
concienciación investigativa, investigación de acción.
The Impact of Extra-Curricular Activities Focused on Research Training and
Formative Research on 6th and 7th Semester Students of Modern Languages
Program at University of Quindío