Mostrar el registro sencillo del ítem
Metacognitive awareness of reading strategies in students of fourth semester of the University of Quindío
dc.contributor.author | Cárdenas Mejía, Erick Mauricio | |
dc.contributor.author | Velandia Ríos, Sebastián | |
dc.contributor.author | Giraldo Rengifo, Yurany Fernanda | |
dc.date.accessioned | 2022-06-13T18:53:49Z | |
dc.date.available | 2022-06-13T18:53:49Z | |
dc.date.issued | 2018-12-05 | |
dc.identifier.uri | https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/6217 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to analyze the influence of the metacognitive awareness in reading comprehension strategies of fourth semester students in a languages program. The most relevant concepts in this research are reading comprehension which is defined as one of the sources that highly contribute to the output in ESL. Furthermore, metacognition is most simply defined as thinking about thinking. In addition, the reading strategies are defined as a key tool to have a better reading comprehension. The research was applied to 10 students and a professor of the University of Quindío in the modern languages program which had to make a reading comprehension test and the MARSI test. Besides, 5 of the 10 students were interviewed in order to obtain some specific information. The results showed that the metacognitive awareness enhances students’ performance when using reading strategies. Also, vocabulary is the most common problem when students read. Besides, students of the languages program improved reading through the use of the reading strategies. However, it was demonstrated that the professor has a partial knowledge of metacognition but he promotes critical thinking in students. | eng |
dc.description.abstract | El objetivo de este estudio es analizar la influencia de la conciencia metacognitiva en las estrategias de comprensión lectora de los estudiantes de cuarto semestre en un programa de idiomas. Los conceptos más relevantes en esta investigación son la comprensión de lectura, que se define como una de las fuentes que más contribuyen a la producción de ESL. Además, la metacognición se define más simplemente como pensar sobre el pensamiento. Adicionalmente, las estrategias de lectura se definen como una herramienta clave para tener una mejor comprensión lectora. La investigación se aplicó a 10 estudiantes y un profesor de la Universidad del Quindío en el programa de lenguas modernas quienes debían realizar un test de comprensión lectora y el test MARSI. Además, 5 de los 10 estudiantes fueron entrevistados para obtener información específica. Los resultados mostraron que la conciencia metacognitiva mejora el rendimiento de los estudiantes cuando utilizan estrategias de lectura. También, el vocabulario es el problema más común cuando los estudiantes leen. Además, los estudiantes del programa de idiomas mejoraron la lectura a través del uso de las estrategias de lectura. Sin embargo, se demostró que el profesor tiene un conocimiento parcial de la metacognición pero promueve el pensamiento crítico en los estudiantes. | eng |
dc.description.tableofcontents | Introduction | eng |
dc.description.tableofcontents | Statement of the problem | eng |
dc.description.tableofcontents | Rationale | eng |
dc.description.tableofcontents | Theoretical Framework | eng |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.rights | Derechos Reservados - Universidad del Quindío | eng |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | spa |
dc.title | Metacognitive awareness of reading strategies in students of fourth semester of the University of Quindío | eng |
dc.type | Trabajo de grado - Pregrado | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.creativecommons | Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | spa |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | spa |
dc.relation.references | Acevedo, I. A. & López, A. F. (1981). El proceso de la entrevista. Concepto y modelos. México: Ed. Limusa | spa |
dc.relation.references | Afflerbach, P., Pearson, P. D., & Paris, S. G. (2008). Clarifying differences between reading skills and reading strategies. The Reading Teacher, 61, 364-373. | spa |
dc.relation.references | Aratusa, Z. (n.d.). Teaching of Reading Comprehension. University of Tanduko. Retrieved from: file:///C:/Users/Navegante/Downloads/194-Article%20Text-198-1-10-20180210.pdf | spa |
dc.description.degreelevel | Pregrado | spa |
dc.description.degreename | Licenciado en Lenguas Modernas | spa |
dc.publisher.faculty | Facultad de Ciencias de la Educación | spa |
dc.publisher.place | Armenia, Quindío | spa |
dc.publisher.program | Educación - Licenciatura en Lenguas Modernas | spa |
dc.type.content | Text | spa |
dc.type.redcol | https://purl.org/redcol/resource_type/TP | spa |
dc.type.coarversion | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | spa |
dc.rights.coar | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |