dc.contributor.advisor | Universidad del Quindío - Colombia - Asesor - Andreia Leal | spa |
dc.contributor.author | Castaño Rodriguéz Juan Camilo | spa |
dc.contributor.author | Marín Cardona Carolina | spa |
dc.contributor.author | Galeano Cortés Jaime Alberto | spa |
dc.date.accessioned | 2018-09-18T14:57:15Z | spa |
dc.date.available | 2018-09-18T14:57:15Z | spa |
dc.date.issued | 2018-05-27 | spa |
dc.identifier.citation | Abello, R., Baeza, Y. (2007). Estrategia de Formación Investigativa en Jovenes Universitarios: Caso Universidad del Norte (pp. 5-12). Studiositas. Albert, M. (2006). La Investigación Educativa [Ebook] (pp. 66 - 71). Best, J.W. 1972. Cómo investigar en educación. Ed. Morata. Madrid. Cherng, G. (2018). Less Socially Engaged? Participation in Friendship and Extracurricular Activities Among Racial/Ethnic Minority and Immigrant Adolescents. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ1020219 Creswell, J. (2002). Educational Research: Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (4th ed., pp. 577 - 592). Pearson. Dick, B., & Swepsom, P. (2013). Action research frequently asked questions. Retrieved from http://www.aral.com.au/resources/arfaq.html Feldman, A. F., & Majatsko, J. L. (2005). The role of school-based extracurricular activities in adolescent development: A comprehensive review and future directions. Review of Educational Research, 75, 159–210. Ministerio de Educación (1992). Ley 30 de diciembre de 1992. Retrieved August 20th, from http://www.legal.unal.edu.co/sisjurun/normas/Norma1.jsp?i=34632 Pence, A. R., & Dymond, S. K. (2015). Extracurricular School Clubs: A Time for Fun and Learning. Teaching Exceptional Children, 47(5), 281-288. Ramirez, P. (2015). The Articulation of Formative Research and Classrooms Projects in the Language and Culture Class in an Undergraduate English Teaching Program (pp. 74-91). Gist Education and Learning Research Journal. 38 Restrepo, B. (2004). Formación Investigativa e investigación Formativa: Acepciones y Operacionalización de esta última (pp. 1 - 17). Restrepo, B. (2007). Conceptos y Aplicaciones de la Investigación Formativa, y Criterios para Evaluar la Investigación científica en sentido estricto. Roberts, M. (2013). Sin investigación no hay desarrollo. Retrieved August 19th, 2017, from http://m.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-12704391 Tan, E. (2007). Research Experiences of Undergraduate Students at a Comprehensive University (pp. 205-215). International Journal of Teaching and Learning in Higher Education. Tejada, C., Tejeda, L., & Villabona, Á. (2008). Pedagogía para el Desarrollo de Competencias Investigativas Apoyada en los Semilleros de Investigación Desde el Inicio del Pregrado (pp. 38-49). Asociación Colombiana de Facultades de Ingeniería. Travers, R. M. W. (1979) Introducción a la Investigación Educacional. Paidós. Buenos Aires. University of Quindio (2017). Modern Languages Program Mission. Retrieved August 20th, from https://www.uniquindio.edu.co/lic_lenguas_modernas/publicaciones/mision_27_pub Von Arcken, B. (2007). Acercamiento a la formación investigativa y a la investigación formativa (pp. 57 - 63). Revista de la Universidad de la Salle. Zamora, N. (2014). La formación investigativa de los estudiantes: un problema aún por resolver. Escenarios, 12(2), 76-85. 39 | spa |
dc.identifier.uri | http://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/4483 | spa |
dc.description | The Impact of Extra-Curricular Activities Focused on Research Training and
Formative Research on 6th and 7th Semester Students of Modern Languages
Program at University of Quindío | spa |
dc.description.abstract | This action research study was designed to address the existent issues regarding
investigative gaps of Modern Languages Program of the University of Quindío. The idea
was to implement and create an extracurricular space wherein the participants could be in
touch with the research basic concepts; all this with 6th and 7th semester students from the
mentioned major. These activities were developed for 7 weeks during April and May of
2018. The meetings were carried out once a week to work on activities designed to
improve the participants’ research skills. Also, they had the opportunity to create their
ideas and verify their viability. The participants culminated the action stage with a basic
knowledge of what the preliminary stages of effectuating a research project are. Also,
having a mental structure of how to execute a research project when they reach 8th
semester, and they have to attend to the research seminar class, despite the existing gap
between 6th and 8th semesters concerning investigation. | eng |
dc.description.abstract | Esta investigación de acción fue diseñada para abordar los problemas existentes en
relación a los vacíos investigativos del Programa de Lenguas Modernas de la Universidad
del Quindío. La idea consistió en implementar y crear un espacio extracurricular en
donde los participantes pudieran estar en contacto con los conceptos básicos de la
investigación era el objetivo; todo esto con estudiantes de sexto y séptimo semestre del
4
programa mencionado. Estas actividades tuvieron lugar durante 7 semanas en los meses
de abril y mayo. Las reuniones se llevaron a cabo una vez por semana para trabajar en
actividades diseñadas para mejorar la conciencia investigativa de los participantes,
también tuvieron la oportunidad de generar ideas y verificar su viabilidad. Los
participantes culminaron la etapa de implementación con un conocimiento base de cuáles
son los procesos preliminares para efectuar un proyecto investigativo, también teniendo
una estructura mental de como ejecutarlo cuando ellos alcancen el octavo semestre de la
carrera, y tienen que asistir a la clase de Seminario de Investigación; a pesar del vacío
existente entre sexto y octavo semestre en cuanto a investigación se refiere.
Palabras clave: viabilidad, programa de lenguas modernas, vacío investigativo,
concienciación investigativa, investigación de acción. | spa |
dc.description.tableofcontents | Introduction 6
Research Question 10
Specific Questions 10
Main Objective 11
Specific Objectives 11
Literature Review 12
Theoretical Framework 16
Formative Research 17 | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.rights | Derechos Reservados - Universidad del Quindío | spa |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | spa |
dc.title | The Impact of Extra-Curricular Activities Focused on Research Training and Formative Research on 6th and 7th Semester Students of Modern Languages Program at University of Quindío | spa |
dc.type | Trabajo de grado - Pregrado | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | spa |
dc.rights.creativecommons | Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0) | spa |
dc.subject.proposal | action research, investigative gaps, modern languages program, research awareness, viability. | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | spa |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/draft | spa |
dc.relation.references | References Abello, R., Baeza, Y. (2007). Estrategia de Formación Investigativa en Jovenes Universitarios: Caso Universidad del Norte (pp. 5-12). Studiositas. Albert, M. (2006). La Investigación Educativa [Ebook] (pp. 66 - 71). Best, J.W. 1972. Cómo investigar en educación. Ed. Morata. Madrid. Cherng, G. (2018). Less Socially Engaged? Participation in Friendship and Extracurricular Activities Among Racial/Ethnic Minority and Immigrant Adolescents. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ1020219 Creswell, J. (2002). Educational Research: Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (4th ed., pp. 577 - 592). Pearson. Dick, B., & Swepsom, P. (2013). Action research frequently asked questions. Retrieved from http://www.aral.com.au/resources/arfaq.html Feldman, A. F., & Majatsko, J. L. (2005). The role of school-based extracurricular activities in adolescent development: A comprehensive review and future directions. Review of Educational Research, 75, 159–210. Ministerio de Educación (1992). Ley 30 de diciembre de 1992. Retrieved August 20th, from http://www.legal.unal.edu.co/sisjurun/normas/Norma1.jsp?i=34632 Pence, A. R., & Dymond, S. K. (2015). Extracurricular School Clubs: A Time for Fun and Learning. Teaching Exceptional Children, 47(5), 281-288. Ramirez, P. (2015). The Articulation of Formative Research and Classrooms Projects in the Language and Culture Class in an Undergraduate English Teaching Program (pp. 74-91). Gist Education and Learning Research Journal. 38 Restrepo, B. (2004). Formación Investigativa e investigación Formativa: Acepciones y Operacionalización de esta última (pp. 1 - 17). Restrepo, B. (2007). Conceptos y Aplicaciones de la Investigación Formativa, y Criterios para Evaluar la Investigación científica en sentido estricto. Roberts, M. (2013). Sin investigación no hay desarrollo. Retrieved August 19th, 2017, from http://m.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-12704391 Tan, E. (2007). Research Experiences of Undergraduate Students at a Comprehensive University (pp. 205-215). International Journal of Teaching and Learning in Higher Education. Tejada, C., Tejeda, L., & Villabona, Á. (2008). Pedagogía para el Desarrollo de Competencias Investigativas Apoyada en los Semilleros de Investigación Desde el Inicio del Pregrado (pp. 38-49). Asociación Colombiana de Facultades de Ingeniería. Travers, R. M. W. (1979) Introducción a la Investigación Educacional. Paidós. Buenos Aires. University of Quindio (2017). Modern Languages Program Mission. Retrieved August 20th, from https://www.uniquindio.edu.co/lic_lenguas_modernas/publicaciones/mision_27_pub Von Arcken, B. (2007). Acercamiento a la formación investigativa y a la investigación formativa (pp. 57 - 63). Revista de la Universidad de la Salle. Zamora, N. (2014). La formación investigativa de los estudiantes: un problema aún por resolver. Escenarios, 12(2), 76-85. | spa |
dc.description.degreelevel | Pregrado | spa |
dc.description.degreename | Licenciado en Lenguas Modernas | spa |
dc.publisher.faculty | Educación - Licenciatura en Lenguas Modernas | spa |
dc.type.content | Text | spa |
dc.type.redcol | https://purl.org/redcol/resource_type/TP | spa |
dc.type.coarversion | http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce | spa |
dc.rights.coar | http://purl.org/coar/access_right/c_14cb | spa |