Please use this identifier to cite or link to this item: https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/3603
Title: El Desarrollo De La Comprensión Auditiva De Campos Semánticos En Inglés A Través De La Implementación De La Metodología Basada En La Narración Oral De Cuentos Infantiles
Authors: Universidad del Quindío - Colombia - Asesor - Lina Maria Moreno
Herrera, Carolina Andrea
Alzate, Claudia Patricia
Murcia, Heidi Johanna
Issue Date: 20-Nov-2018
Abstract: The present transversal correlational and action- research, has a qualitative approach and aims to determine the impact of the implementation of the methodology based on the storytelling for the development of listening comprehension of semantic fields in English in boys and girls of the CEPAS group (Center for Pedagogical and Social Studies and Practices) of the University of Quindío. The concept storytelling was adopted according to the perspective of Garzón (2010); the definition of semantic fields coined by Rodríguez (2011) and the definition of listening comprehension by Rost (2002), Wipf (1984), and Galvin (1988). The story "Aladdin” was narrated, previously selected by the children themselves, from which three semantic fields were extracted: animals, colors and sizes. To follow up on this research, the following instruments were applied: interview with the pedagogue, survey of children, integral valorative test (Echavarría, Herrera and Segure, 2002) to assess the level of listening comprehension of semantic fields. Finally, in the analysis of results there is evidence of a development in the listening comprehension skills of the CEPAS group in terms of the three semantic fields worked on.
La presente investigación – acción correlacional transversal, cuenta con un enfoque cualitativo y tiene como objetivo determinar el impacto de la implementación de la metodología basada en la narración oral de cuentos infantiles para el desarrollo de la comprensión auditiva de campos semánticos en inglés en niños y niñas del grupo CEPAS (Centro de Estudios y Prácticas Pedagógicas y Sociales) de la Universidad del Quindío. Se adoptó el concepto de la narración oral según la perspectiva de Garzón (2010); la definición de campos semánticos acuñada por Rodríguez (2011) y la definición de comprensión auditiva de Rost (2002), Wipf (1984), y Galvin (1988). Se narró el cuento “Aladino y la Lámpara Maravillosa”, previamente seleccionado por los mismos niños, del cual se extrajeron tres campos semánticos: animales, colores y tamaños. Para el seguimiento de esta investigación, se aplicaron los siguientes instrumentos: entrevista a la pedagoga, encuesta a los niños y niñas, y un taller valorativo integral (Echavarría, Herrera y Segure, 2002) para evaluar el nivel de comprensión auditivo de los campos semánticos. Finalmente, en el análisis de resultados se evidencia un desarrollo en la destreza de comprensión auditiva del grupo CEPAS en cuanto a los tres campos semánticos trabajados.
Description: El Desarrollo De La Comprensión Auditiva De Campos Semánticos En Inglés A Través De La Implementación De La Metodología Basada En La Narración Oral De Cuentos Infantiles
URI: https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/3603
Appears in Collections:BDA. Monografías, Tesis y Trabajos de Grado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PROYECTO FINAL CCJ (1).pdf2.72 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.