Show simple item record

dc.contributor.authorGómez Garzón, Albert Arnoldospa
dc.contributor.authorOliveros Iriarte, Dicksonspa
dc.date.accessioned2017-05-23T07:11:35Zspa
dc.date.available2017-05-23T07:11:35Zspa
dc.date.issued2014-08-08spa
dc.identifier.urihttps://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/348spa
dc.description.abstractThis research aims to determine the influence of physical activity in young people from San Juan Bosco Home of Armenia, Quindío; these people belonged to internee program, and were part from a quasi-experimental study, which had a descriptive correlational design. For that reason, it was used the Coopersmith psychometric test that allowed to set the initial level of self-esteem, and then develop the experimental program of physical activity, and apply the test again at the end of the program. In this research, 30 young people participated, which 15 of them were part of the control group, and the other 15 from the experimental one (both genres). The results were analyzed through Excell and Anova that allowed the data to be corroborated statistically; the outcomes showed that the physical program helped to impreove the self-steem of young people.eng
dc.description.abstractLa investigación busca determinar la influencia de un programa de actividad física en la autoestima de los jóvenes del hogar San Juan Bosco de Armenia Quindío, que pertenecían al programa de internado, a partir de un estudio cuasi experimental, con un diseño descriptivo correlacional, para ello se usó el test psicométrico de Coopersmith que permitió establecer el nivel inicial de autoestima para luego desarrollar con el grupo experimental el programa de actividad física , y nuevamente aplicar el test. Participaron 30 jóvenes de los cuales 15 fueron del grupo control y 15 del grupo experimental de ambos sexos. Los resultados obtenidos se analizaron mediante tablas de Excel y el Anova lo que permitió determinar que los resultados fueran corroborados estadísticamente hablando, estos mostraron que el programa de actividad física mejoro la autoestima total de los jóvenes por las actividades allí programadas.spa
dc.description.tableofcontentsTABLA DE CONTENIDO TABLA DE CONTENIDO ..................................................................................................................... 5 TABLA DE ILUSTRACIONES ............................................................................................................. 7 RESUMEN ............................................................................................................................................. 8 ABSTRACT ............................................................................................................................................ 9 TITULO ................................................................................................................................................ 10 INTRODUCCION ................................................................................................................................ 11 1. CONTEXTO DEL PROBLEMA .................................................................................................. 13 1.1. ANTECEDENTES ............................................................................................................... 21 1.1.1. Internacionales: ............................................................................................................. 21 1.1.2. Nacionales ..................................................................................................................... 27 1.1.3. Locales .......................................................................................................................... 28 2. PREGUNTA DE INVESTIGACION ........................................................................................... 31 3. JUSTIFICACION ......................................................................................................................... 32 4. OBJETIVO GENERAL ................................................................................................................ 36 4.1. OBJETIVOS ESPECIFICOS ................................................................................................ 36 5. MARCO TEORICO ...................................................................................................................... 37 5.1. LA AUTOESTIMA .............................................................................................................. 37 Componentes: ............................................................................................................................... 39 5.1.1. Tipos de autoestima: ..................................................................................................... 40 5.1.3. Dimensiones de la autoestima. ...................................................................................... 41 5.2. ACTIVIDAD FISICA ........................................................................................................... 44 5.2.1. Beneficios de la actividad física .......................................................................................... 46 5.2.2. Los objetivos de la actividad física ............................................................................... 48 5.3. RELACION ENTRE ACTIVIDAD FISICA Y AUTOESTIMA ......................................... 52 5.4. HIPOTESIS VERDADERA ................................................................................................. 63 5.5. HIPOTESIS NULA .............................................................................................................. 63 6. METODOLOGIA ......................................................................................................................... 64 6.1. ENFOQUE DE INVESTIGACION: .................................................................................... 65 6.2. TIPO DE INVESTIGACION: .............................................................................................. 66 6.3. DISEÑO DE LA INVESTIGACION: .................................................................................. 68 6.4. POBLACION ........................................................................................................................ 71 6 6.5. MUESTRA: .......................................................................................................................... 71 6.6. VARIABLES: ....................................................................................................................... 72 6.7. CRITERIOS DE INCLUSION: ............................................................................................ 72 6.8. TECNICAS E INSTRUMENTOS: ....................................................................................... 73 6.8.1. Técnicas: ............................................................................................................................. 73 6.8.2. Instrumentos y programas de análisis .......................................................................... 73 6.9. PRINCIPIOS ETICOS .......................................................................................................... 74 6.10. ANALISIS DE LA INFORMACION:.............................................................................. 77 7. HALLAZGOS Y DISCUSIÓN .................................................................................................... 78 7.1. AUTOESTIMA: ................................................................................................................... 79 7.2. AUTOESTIMA GENERAL: ................................................................................................ 81 7.3. AUTOESTIMA SOCIAL: .................................................................................................... 88 7.4. AUTOESTIMA FAMILIAR: ............................................................................................... 93 7.5. AUTOESTIMA ACADEMICA: .......................................................................................... 97 7.6. TOTAL POST TEST .......................................................................................................... 102 8. CONCLUSIONES ...................................................................................................................... 104 9. RECOMENDACIONES: ............................................................................................................ 107 10. REFERENCIAS BIBLIOGRAFICAS .................................................................................... 109spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.rightsDerechos Reservados - Universidad del Quindíospa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/spa
dc.subjectPrograma de actividad física, autoestima, test psicométrico, Excel, anovaspa
dc.titleInfluencia De La Aplicación Del Programa De Actividad Física Para La Autoestima En Los Jóvenes Del Hogar San Juan Bosco De Armenia – Quindíospa
dc.typeTrabajo de grado - Pregradospa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionspa
dc.contributor.corporatenameUniversidad del Quindío - Colombia - Asesor - Victoria Rave, Ricardo Javierspa
dc.description.degreelevelPregradospa
dc.description.degreenameLicenciado en Educación Física y Deportesspa
dc.type.contentTextspa
dc.type.redcolhttps://purl.org/redcol/resource_type/TPspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_14cbspa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aaspa


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Derechos Reservados - Universidad del Quindío
Except where otherwise noted, this item's license is described as Derechos Reservados - Universidad del Quindío