Please use this identifier to cite or link to this item: https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/344
Title: El Papel Del Docente En La Intervención De Situaciones Conflictivas En La Clase De Educación Física En Los Grados 4° Y 8° De La Institución Educativa Rufino José Cuervo Centro
Authors: Restrepo Álvarez, Giorsy Iván
Grisales Saineda, Jorge Andres
Universidad del Quindío - Colombia - Asesor - Restrepo González, Ana María
Keywords: conflicto, docente, rol, autoridad.
Issue Date: 5-Jun-2014
Abstract: Esta investigación se basó en la comprensión del papel del docente de Educación Física en la intervención de situaciones de conflicto en los grados cuarto y octavo de la Institución Educativa Rufino José Cuervo Centro de Armenia, los cuales se eligieron previamente de acuerdo a los resultados de una encuesta aplicada para determinar los grados con mayores conflictos tanto en primaria como en secundaria de la institución. El enfoque de la investigación fue comprensivo, de tipo etnográfico reflexivo; las técnicas utilizadas fueron la observación directa a través del diario de campo y la entrevista en profundidad. Según la investigación, las principales causas del conflicto están relacionadas con el maltrato directo e indirecto entre estudiantes, haciendo necesaria la intervención del docente como facilitador para mejorar el entorno socio educativo de los estudiantes implicados en el conflicto. Se identificó que el docente ejerce autoridad ante el mal comportamiento de los estudiantes, generado por factores ajenos a la institución. Al ejercer control, el docente demostró que la autoridad es una condición necesaria para disminuir posibles casos de conflicto en la clase de educación física. Sin embargo, lo más importante por parte del docente, antes de tomar una decisión, fue tratar de encontrar las causas del conflicto para poder facilitar su desenlace e identificar los lineamientos de aplicación del debido proceso para dar solución eficiente y perdurable. Desde esta perspectiva, se posibilitó la implementación de futuras estrategias para el mejoramiento de procesos dinámicos e integrales para la atención del conflicto, influyendo positivamente en la comunidad educativa.
This research was grounded on the understanding of the role of the physical education teacher in the intervention in conflict situations in the fourth and eighth grades of the Educative Institution Rufíno José Cuervo Centro from Armenia, which results previously elected under a survey conducted to determine the grades with major conflicts implications in both primary and secondary levels of the institution. The focus of this investigation was comprehensive; ethnographic reflective type. The implemented techniques were: direct observation throughout the field journal and in-depth interview. According to the investigation, the leading causes of conflict are related to the direct and indirect abuse among the students, evidencing in this way the teacher’s intervention as facilitator in order to improve the socio-educational setting of the affected students. It was identified that the teacher performs an authority role in regards to the students’ misbehavior, which is generated by factors beyond of the institution. Based on exercising control, the teacher proved that the authority is a crucial necessary key conditionspect so as to reduce the possible conflict occurrences in the physical Educational physic class. Nevertheless, the most significant aspect regarding to the teacher before taking a judgment was to find the starting points for the conflict to promote its outcome and to identify the guidelines for the appliance of the suitable process in order to give an efficient and enduring solution. Concerning this outlook, it was allowed the implementation of expected strategies for the melioration of dynamic and integral processes for the conflict reply, giving in this manner, a positive influence to the educative community.
URI: https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/344
Appears in Collections:BBA. Monografías, Tesis y Trabajos de Grado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PROYECTO FINAL entrega final.pdf1.38 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.