Show simple item record

dc.contributor.authorAparicio Rodríguez, Juan Camilospa
dc.contributor.authorRodríguez Restrepo, Brandonspa
dc.contributor.authorOcampo Posada, Andrés Camilospa
dc.date.accessioned2017-05-22T06:19:04Zspa
dc.date.available2017-05-22T06:19:04Zspa
dc.date.issued2016-11-30spa
dc.identifier.urihttps://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/315spa
dc.description.abstractThis research was carried out at the Juventud Tebaida sports training school, which carries out work in the municipality of La Tebaida - Quindío, a group of children between 10 and 12 years of age, their parents or their parents, and the coaches , Which focused on a general objective, to understand the senses of the father-son-coach relationship versus the practice of football, in a series of interactions where the investigated subjects are immersed, who coexist and are in constant relation in An environment framed by the practice of football, where the collection of information was carried out by means of direct observations recorded in field journals, later the information collected was categorized and a structured interview was conducted. Where the results showed a series of factors framed by the coexistence of the subjects in the sports practices, and an empathy, apathy, was observed between the individuals. The work was framed in an ethnographic method, where a group of social subjects was investigated, and a series of techniques and instruments of data collection were used, specifically the analysis of field diaries, direct observation and structured interviews. In addition, it can be shown that the social relations framed in the performance of sports practices are asynchronous, presenting this as a recurring phenomenon in all social spheres.eng
dc.description.abstractLa presente investigación se realizó en la escuela de formación deportiva Juventud Tebaida, la cual efectúa labores en el Municipio de La Tebaida – Quindío, a un grupo de niños entre los 10 y los 12 años de edad, sus acudientes o padres, y los entrenadores, la cual se centró en un objetivo general, comprender los sentidos de la relación padre-hijo-entrenador frente a la práctica del fútbol, en una serie de interacciones donde se ven inmersos los sujetos investigados, los cuales conviven y están en constante relación en un entorno enmarcado por la práctica del fútbol, donde se llevó a cabo la recolección de la información por medio de observaciones directas consignadas en diarios de campo, posteriormente la información recogida se categorizo y se realizó una entrevista estructurada. Donde los resultados arrojaron una serie de factores enmarcados por la convivencia de los sujetos en las prácticas deportivas, y se observó una empatía, apatía, entre los individuos. El trabajo estuvo enmarcado en un método etnográfico, donde se investigó a un grupo de sujetos sociales, y se emplearon una serie de técnicas e instrumentos de recolección de datos, específicamente el análisis de diarios de campos, la observación directa y las entrevistas estructuradas. Además se puede evidenciar que las relaciones sociales enmarcadas en la realización de las prácticas deportivas son asincrónicas presentándose esto como un fenómeno recurrente en todas las esferas sociales.spa
dc.description.tableofcontentsTabla de contenido Titulo ............................................................................................................................................................. 8 Introducción .................................................................................................................................................. 9 Área problemática ...................................................................................................................................... 11 Contexto de problema ............................................................................................................................ 11 Antecedentes .............................................................................................................................................. 14 Pregunta problema ..................................................................................................................................... 28 Objetivos ..................................................................................................................................................... 29 Objetivo general: .................................................................................................................................... 29 Objetivos específicos: ............................................................................................................................. 29 Área temática .............................................................................................................................................. 30 1. Sentido ............................................................................................................................................ 30 1.1 Doble sentido del “actuar” y de la “acción”: .............................................................................. 30 1.2 El sentido de las relaciones sociales: ......................................................................................... 31 2. Escuelas de formación deportiva: ................................................................................................... 32 2.1 Concepto de iniciación deportiva ............................................................................................... 33 2.3. Fases de la iniciación deportiva ...................................................................................................... 36 3. Fútbol ................................................................................................................................................. 40 1.1 Fútbol e identidad grupal ............................................................................................................ 41 3.2.1 Pertenencia grupal y fútbol ........................................................................................................... 43 3.3. Formación conceptual en la iniciación deportiva ........................................................................... 44 3.4. Entrenador ..................................................................................................................................... 45 3.4.1 Clasificaciones del entrenador ................................................................................................ 46 2. Relaciones interpersonales en el aula ............................................................................................ 47 4.1. Importancia del apoyo parental ....................................................................................................... 48 Metodología ................................................................................................................................................ 50 Enfoque de la investigación .................................................................................................................... 50 Tipo de investigación .............................................................................................................................. 51 Método de investigación etnográfico ................................................................................................. 51 Diseño de la investigación....................................................................................................................... 52 Esquema de diseño de investigación .......................................................................................................... 54 Población ................................................................................................................................................. 55 Unidad de trabajo ................................................................................................................................... 55 Unidad de análisis ................................................................................................................................... 55 Técnicas e instrumentos de recolección de la información .................................................................... 56 Codificación ................................................................................................................................................. 57 Análisis de la información ....................................................................................................................... 58 Principios éticos: ..................................................................................................................................... 58 Principios generales ................................................................................................................................ 58 ................................................................................................................................................................ 62 Hallazgos ..................................................................................................................................................... 63 Red de sentidos ......................................................................................................................................... 109 Recomendaciones ..................................................................................................................................... 128 Bibliografía ................................................................................................................................................ 129spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.rightsDerechos Reservados - Universidad del Quindíospa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/spa
dc.subjectsentidos, fútbol, relaciones socialesspa
dc.titleSentidos De La Relación Padre-Hijo-Entrenador Frente A La Práctica Del Fútbol En La Escuela De Formación Deportiva Juventud Tebaida En Edades De 10 A 12 Añosspa
dc.typeTrabajo de grado - Pregradospa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionspa
dc.contributor.corporatenameUniversidad del Quindío - Colombia - Asesor - Vargas, Ana Maríaspa
dc.description.degreelevelPregradospa
dc.description.degreenameLicenciado en Educación Física y Deportesspa
dc.type.contentTextspa
dc.type.redcolhttps://purl.org/redcol/resource_type/TPspa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aaspa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_14cbspa


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Derechos Reservados - Universidad del Quindío
Except where otherwise noted, this item's license is described as Derechos Reservados - Universidad del Quindío