Please use this identifier to cite or link to this item: https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/2126
Title: Plan exportador para comercializar puertas de madera en ciudad de Panamá
Authors: Universidad del Quindío - Colombia - Asesor - Juan Carlos Ospina Arias
García Vanegas, José Fabián
García Martínez, Yovanna Constanza
Issue Date: 25-Jan-2013
Abstract: Nuestro proyecto pretende Comercializar puertas de madera hacia ciudad de Panamá en panamá que es un país vecino con prácticas de negocios, costumbres y preferencias muy similares a Colombia; es una alternativa interesante donde estamos aportando con la generación de empleo y contribuyendo al desarrollo económico de la región. De acuerdo con el informe del Banco Mundial “Doing Business”, para el 2010 Panamá se encuentra ubicado en la posición 77 entre 183 economías analizadas respecto a su facilidad para hacer negocios; se ha convertido según el informe del DANE a septiembre del 2012 después de estados unidos y Venezuela en el destino mas participativo en exportaciones colombianas con un 4.6% para el mes de noviembre de 2012.1 En Ciudad de Panamá no se transita una cuadra sin ver por lo menos un edificio en construcción, y según el informe económico y comercial de panamá 2012 realizado por la contraloría2 se observa que entre sus principales indicadores económicos están las importaciones de bienes y servicios ocupando un lugar bien importante en su balanza comercial. Las exportaciones de puertas de madera a panamá desde varios países como estados unidos, ecuador, china, México, Brasil y España nos permiten visualizar la posibilidad de beneficiarnos, para ello se plantea el PLAN EXPORTADOR PARA COMERCIALIZAR PUERTAS DE MADERA A CIUDAD DE PANAMA apoyados en los requerimientos establecidos por el Ministerio de Comercio, Industria y Turismo, Proexport información suministrada por el DANE, cámara de comercio de panamá y la DIAN entre otros.
Our project intends to market wooden doors to Panama City in Panama, which is a neighboring country with business practices, customs and preferences very similar to Colombia; is an interesting alternative where we are contributing with the generation of employment and contributing to the economic development of the region. According to the World Bank report "Doing Business", Panama is ranked 77 out of 183 economies analyzed for its ease of doing business in 2010; has been converted according to the DANE report to September 2012 after the United States and Venezuela in the most participatory destination in Colombian exports with 4.6% for the month of November 2012.1 Panama City does not cross a block without seeing at least one building under construction, and according to the economic and trade report of panama 2012 conducted by the comptroller2, it is observed that among its main economic indicators are imports of goods and services occupying a a very important place in its trade balance. The exports of wooden doors to Panama from several countries such as the United States, Ecuador, China, Mexico, Brazil and Spain allow us to visualize the possibility of benefiting, for it raises the EXPORTER PLAN TO MARKET WOODEN DOORS TO CITY OF PANAMA supported by the requirements established by the Ministry of Commerce, Industry and Tourism, Proexport information provided by DANE, Panamanian Chamber of Commerce and DIAN among others.
URI: https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/2126
Appears in Collections:EBA. Monografías, Tesis y Trabajos de Grado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JOSE FABIAN GARCIA.pdf3.22 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.